bakh makh (4)

آموزش ساخت موشن گرافیک؛ هر آنچه باید در ابتدا بدانید

اشتراک گذاری

عرصۀ طراحی موشن گرافیک، جهانی نسبتاً جدید است. حرفه‌های طراحی مبتنی بر فناوری، در حال رشد هستند و انواع مختلفی از طراحان مشغول کار در این حوزه و همچنین در حوزۀ آموزش ساخت موشن گرافیک هستند؛ از طراحان گرافیک و طراحان وب گرفته تا طراحان رابط کاربری و … پل جوزف؛ یکی از طراحان موشن گرافیک مشهور می‌گوید: «موشن گرافیک یک زمینۀ رو به رشد است و به این زودی‌ها فروکش نمی‌کند. از آنجایی که فیلم‌سازان خلاق و تولیدکنندگان ویدئو، تخیل و بودجۀ خود را برای فناوری و طراحی چشمگیر گسترش و توسعه می‌دهند، حضور طراحان موشن گرافیک ماهر، همواره ضروری و لازم است. بدون این هنرمندان باهوش و مبتکر، نمایش‌ها، فیلم‌ها و حتی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مورد علاقۀ شما بسیار متفاوت و ناکافی به نظر می‌رسید. اما این حرفه دقیقاً شامل چه چیزی است؟ چگونه می‌توانید در این حرفه شروعی خلاقانه داشته باشید؟ مهم‌ترین موارد در آموزش ساخت موشن گرافیک کدامند؟ نرم‌افزارهای مورد نیاز برای آموزش ساخت موشن گرافیک چه برنامه‌هایی هستند؟ ما با تعدادی از کارشناسان خبره که در حال حاضر در این زمینۀ تولید و همچنین آموزش ساخت موشن گرافیک مشغول به کار هستند ارتباط برقرار کردیم تا به این سوال و سوالات دیگر در مورد آموزش ساخت موشن گرافیک و دنیای جذاب آن پاسخ دهیم.

  • یک طراح موشن گرافیک چه می‌کند؟

طراحان موشن گرافیک، که گاهی اوقات طراحان حرکت نامیده می‌شوند، آثار هنری متنوعی را برای استفاده در وب، تلویزیون یا انواع ویدئوهای فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی تولید می‌کنند. این می‌تواند شامل کلیپ‌های فیلم، تریلر، آگهی‌های بازرگانی، سکانس‌های عنوان و غیره باشد. آن‌ها از جلوه‌های بصری، انیمیشن و سایر تکنیک‌های سینمایی برای جان بخشیدن به آثار خود استفاده می‌کنند. آن‌ها گرافیک‌هایی را طراحی می‌کنند که در حال حرکت هستند. طراحی موشن گرافیک با انیمیشن‌سازی گرافیک و ایجاد جلوه‌های بصری واضح، فیلم‌ها، وب‌سایت‌ها، آگهی‌های بازرگانی و تبلیغاتی و سایر موارد دیگر را به سطحی کاملاً جدید و نوین می‌آورند. با رواج فزایندۀ محتوای ویدئویی آنلاین، یک طراح موشن گرافیک می‌تواند هر محتوایی را بر روی هر نوع پلتفرمی ارائه نماید. از این رو امروزه آموزش ساخت موشن گرافیک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

خوزه آندرس، مدیر انجمن سازندگان Enklu Cloud، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را توسعۀ بزرگ بعدی در دنیای فناوری طراحی می‌داند. آندرس می‌گوید: «من بیشتر به دنیای فناوری تعاملی قدم گذاشته‌ام. ابزارهایی که اکنون به آنها دسترسی دارم، روند طراحی من را به شدت تغییر داده است. من می‌توانم طراحی‌های مفهومی و انتزاعی را شروع کنم و با ابزارهای AR و VR سریع‌تر از همیشه، با استفاده از نرم افزار دسکتاپ سنتی، سندهای متعددی ایجاد کنم. بسته به نوع موشن گرافیکی که از دنبال کردن آن لذت می‌برید، می‌توانید در شاخه‌های گوناگونی نظیر عرصۀ تبلیغات، تولید محتوای فضای مجازی، ساخت انیمیشن‌های هنری و … مشغول به فعالیت شوید.

  • طراحان موشن گرافیک کجا کار می کنند؟

با توجه به اداره آمار کار (BLS)، انیماتورها و طراحان چند رسانه‌ای معمولاً در دفاتر فیلم، موسسه‌های دیجیتالی،  شرکت‌های نرم‌افزاری و آژانس‌های تبلیغاتی مشغول به فعالیت هستند. از سال 2018 به بعد، امکانات فراوانی نیز برای فعالیت به صورت دورکاری و فری لنسری ایجاد شده است. نیک آولا از Visuals by Impulse می‌گوید: «استودیوی ما در خدمات برندسازی و طراحی گرافیک برای پخش‌کنندگان در Twitch®، YouTube® و Facebook Gaming® تخصص دارد. او توضیح می‌دهد که همۀ طراحان موشن گرافیک آن‌ها به شکل دورکاری فعالیت می‌کنند. آولا اضافه می‌کند: ما متوجه شدیم که این شیوۀ کاری، هنرمندان و طراحان شادتر و موثرتری پدید می‌آورد؛ تیم ما می‌تواند زمان خود را به میل خود مدیریت کند. حواس‌پرتی‌ها به حداقل می‌رسد و طراحان با تمرکز بیشتر کارهای خود را به سرانجام می‌رسانند.


  • انواع نرم‌افزار موشن گرافی چیست؟

مهم‌ترین نرم‌افزارها برای آموزش ساخت موشن گرافیک عبارتند از:

– نرم‌افزارهای مورد نیاز برای شروع

  1. ADOBE افتر افکت

به عنوان یک هنرمند موشن گرافیک، تسلط بر Adobe After Effects بسیار مهم است. اگرچه ابزارهای جایگزین وجود دارد، اما هیچ چیز به اندازۀ افتر افکت برای فرآیندهای موشن گرافی انعطاف‌پذیرتر و مهم نیست. به عنوان یک برنامه انیمیشن 2.5 بعدی، افتر افکت یک انتخاب کاربردی محسوب می‌شود. تا زمانی که انیمیشن شما به هیچ نوع مدل‌سازی سه بعدی نیاز نداشته باشد، شما آزاد هستید که هر چیزی را که انتخاب می‌کنید بسازید (به استثنای برخی موارد). بعد از اینکه استوری‌بردها و قطعات در فتوشاپ تولید شدند، Illustrator After Effects برنامه اصلی است که برای انیمیشن و ترکیب تمام کارهای موشن گرافیک شما با هم استفاده می‌شود.

  1. ADOBE PREMIERE PRO

مانند سایر برنامه هایی که تاکنون ذکر شد، Premiere Pro می تواند از طریق Creative Cloud قابل دسترسی باشد. به محض اینکه از پروژه افتر افکت خود راضی شدید، می‌توانید آن را به انواع دیگر برنامه‌های ویرایش ویدئو بفرستید، از جمله Final Cut Pro، Sony Vegas، Avid Media Composer . 

– نرم افزار متوسط

1 CINEMA 4D

بعد از اینکه با Adobe Creative Cloud کار کردید، وقت آن است که برای آموزش ساخت موشن گرافیک، وارد حوزۀ سه بعدی شوید. اکثر طراحان نرم‌افزار موشن گرافیک به شما می‌گویند که Cinema 4D برنامه اصلی آنهاست. Cinema 4D به طور گسترده‌ای برای ایجاد مدل‌ها، انیمیشن‌ها و شبیه‌سازی‌ها استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. MOCHA AE

Mocha AE یکی دیگر از برنامه‌های برجستۀ حوزۀ آموزش ساخت موشن گرافیک است، زیرا یک سیستم ردیابی مبتنی بر مسطح است، به این معنی که می تواند حرکت فراتر از یک ناحیه محلی از پیکسل‌ها را تشخیص دهد. به همین دلیل، Mocha یک ابزار قوی برای طراحان موشن گرافیک است که می‌خواهند عناصر را از صفحۀ نمایش یا روتوسکوپ تغییر دهند یا حذف کنند. رویکرد مبتنی بر spline Mocha ممکن است در ابتدا ناآشنا به نظر برسد، اما پس از تسلط بر آن، می‌توانید تقریباً هر حرکتی را به راحتی دنبال کنید. این واقعیت که Mocha AE در After Effects ادغام شده است، جابه‌جایی بین دو برنامه را ساده می‌کند و به شما امکان می‌دهد یک عکس را در Mocha دنبال کنید و سپس با اطلاعات تصحیح شده دوربین به After Effects بازگردید.

  1. MOHO

Moho Pro 13 که قبلا به عنوان Anime Studio شناخته می شد، یک برنامه انیمیشن قدرتمند با رابط کاربری ساده و کارایی بالا است. ابزارهای جدید این نرم‌افزار، ویژگی‌های طراحی با دست و فناوری پیشرفتۀ آن دنیایی از پتانسیل خلاقانه را در اختیار شما قرار می‌دهد. پتانسیل‌های این برنامۀ آموزش ساخت موشن گرافیک بسیار زیاد است و اگر می‌خواهید انیمیشن‌های منحصر به فردی ایجاد کنید، باید آنها را بررسی کنید.

– گرافیک متحرک پیشرفته

  1. موتور غیر واقعی

Unreal Engine قدرتمندترین و منعطف ترین محیط توسعه سه بعدی موجود است. به‌روزرسانی‌های مداوم از سوی توسعه‌دهندگان، ابزارهایی را در اختیار سازندگان بسیاری از زمینه‌ها قرار می‌دهد که برای ایجاد جهان‌های جدید فوق‌العاده مورد نیاز آن‌هاست. علیرغم کاربرد و شهرت این نرم‌افزار در تجارت بازی‌های ویدیوئی، Unreal به طور گسترده در سایر رسانه‌ها نظیر تلویزیون، سینما و ویدئوهای تبلیغاتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای موشن گرافیک تبلیغاتی به حساب می‌آید.

  • ساخت موشن گرافیک با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال حاضر در تولید انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق ادغام ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیندهای تولید انیمیشن، پتانسیل روشنی برای دستیابی به کارایی و گزینه‌های خلاقانه جدید وجود دارد. با این حال، توانایی انسان برای گفتن داستان و دستیابی به تصاویر دقیق هنوز بسیار مورد نیاز است. همه چیز از نوشتن فیلمنامه، مفاهیم خلاقانه، استوری‌برد، طراحی پس‌زمینه، فریم‌های سبک، انیمیشن شخصیت‌ها، کدنویسی، رندر و موارد دیگر به دلیل توسعه ابزارهای هوش مصنوعی انیمیشن در حال تغییر است.

نمونه‌ای از استفادۀ هوش مصنوعی در تولید انیمیشن و رسانه، Adobe Sensei است که چارچوب هوش مصنوعی و یادگیری ماشین Adobe است. Adobe Sensei صدها ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه کرده است. ویژگی هایی مانند Auto Reframe و Remix در Premiere Pro و Content-Aware Fill for Video در After Effects در حال حاضر به متخصصان ویدئو و صدا در سراسر جهان کمک می‌کند تا محتوای خیره کننده با سرعت بالا ایجاد کنند. با این وجود مسلم است که هرچقدر هوش مصنوعی در زمینۀ موشن گرافیک پیشرفت کند همچنان نیاز به انیماتورها و طراحان خلاق پابرجاست.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره‌ آموزشی موشن گرافیک، با راه‌های ارتباطی باخ ماخ در ارتباط باشید.

برچسب ها

Kids

Education

Kindergarten

Play

Parents

Activities

Learning

Article

Article

Tips

#مطالب مرتبط

پیمایش به بالا